Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Thanks everybody, let's check out my airwing changes today.

6cbafa1b19375f81a1e9b1ea9f96aae6.jpg


De vleugels van de vliegtuigjes zijn nu allemaal uit de sprue gehaald. Een aanhechtingspunt zit op de leading edge, dat moet dus voorzichtig bijgeschuurd worden.

7cd56922c78af99e9b5747e325f435bd.jpg


Bij de Helldivers worden alle binnenste trailing edge flaps weggehaald, zowel op de vleugelaanzet als aan de vleugels zelf.

d7658f6b5dd4474ccf19dfc5f3d9b67b.jpg


ed67cd2ea4cd4da10cd550b926611ab9.jpg


Ik bedacht dat ik dit ook moest doen voor de Helldivers die geen cockpit gekregen hebben. Deze upgrade is namelijk niet van de WEM-set maar van Pontos, waar ik voor elk toestel voorzieningen heb.

14a6cf96689dbc9d853409fc14959201.jpg

( foto uit https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234984031-curtiss-sb2c-helldiver/ )

928c110896f1eb24ce0805b14696cdd6.jpg

( foto uit https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234984031-curtiss-sb2c-helldiver/ )

9bfd87b3aa801e2f8bb7527cfbb2ea9b.jpg


De luchtremmen van de SB2C Helldiver zijn geperforeerd, maar dit is in plastic met een fout schema gedaan, dat meer lijkt op de binnenkant van de remmen. De PE-set bootst dit beter na, al zijn er geen echte perforaties in. Je krijgt een onderdeel dat voor beide kanten bruikbaar is, zowel voor gestrekte als geplooide vleugels. Omdat ik de meeste van de Helldivers opgeplooid wil laten, worden deze stukjes over de etslijn gebroken. Ik dacht eerst dat dat met een mes (onder) zou moeten omdat de lijn niet recht is, maar ze breken heel mooi af, zie het bovenste exemplaar.

17e29adcd6af404b1029ef67ba759513.jpg


Dit was fout gemonteerd, de etslijn zit aan de foute kant.

4ab6c1a498c7c4f79b4ebaf87fa5e0b7.jpg


Dit is een van de twee die ik gestrekt maak. De vleugels van deze kit zijn hier vreemd genoeg niet geschikt voor, ze zijn te dik om te doen aansluiten op de vleugelaanzet en er is een enorme naad onderaan rechts. Ik heb materiaal weggevijld op het contactvlak om te zorgen dat de vleugel tenminste bovenaan geen knik vertoont, nu zit die onderaan. De vorm van het PE-stuk past niet perfect in de verwijderde rem, ik laat secondelijm lopen in de openingen.

2dcffccdb2e36dfc4f6dce61605245a1.jpg


Vooraleer ik de remmen bevestig, moet ik eerst de wielbakken openboren, want hier komt wat geweld aan te pas. De luiken worden eerst opengeboord en dan met een ruimer met de hand een paar slagen leeggemaakt.

38428f73aa7900da430fe7ededf81252.jpg


Het stukje van het luik waar de wielpoot in past, wordt met een kleiner boortje moeizaam leeggemaakt. Dit heeft me na 15 vliegtuigjes wel dat boortje gekost.

83dce6371e2c380600a74a839f8b5e57.jpg


Dit is nog maar een deel van de wielkasten, de andere types moeten ook nog...

66164f60341d9cc2b9ab7f529e52c2f6.jpg


c90e98aa6a96bdcc432fe3b74d7644b6.jpg


Daarna gingen de remmen redelijk snel en ze zullen ook niet zomaar loskomen.

ad8a1c4e2189eb4c1dfed1915032c4ea.jpg


Nu moesten de wielpoten er onder, maar het viel me op dat het zwarte styreen uit de sets enorm vettig leek, meer dan het grijze. Ik heb de wieltjes dus even in de wasbenzine gestopt.

2b6b709dae910b9a93dbed80e82bbc48.jpg


Dit is wel een prima systeem van Trumpeter, de wieltjes blijven na een paar minuten meestal goed in de houding staan.

5eb1ad8f190472b9ca7e0980a8dc2983.jpg


1a00f1539dc7ba98b989f7f6d2b66748.jpg


Nu dat uitgehard is, kan het PE van de wieldeksels gemonteerd worden.

6628cb7ddba395d63b4e8cc7c5940e61.jpg


Over naar de Hellcats, daar valt op te merken dat de cowling niet helemaal klopt.

17821588bb33fe5214ef04d8ffba3424.jpg


Bij Trumpeter zit de propeller iets onder het midden en is er 1 centraal gat in de cowling. Als we er even een museumexemplaar bij halen uit het Princeton-project, dan zien we dat er een tweede opening onder de eerste hoort te zijn, waardoor alles naar boven opschuift. De as van de Double Wasp motor is daarbinnen zichtbaar. Er zijn veel Hellcats in dit project betrokken, dus kan ik deze onvolkomenheid niet ongemoeid laten.

88a1a91d38ff8cfe6c8ab26cc42ca5c6.jpg


Eerst moet de oude opening in de cowling dichtgemaakt worden zonder zwakke punten open te laten. Het blijkt dat mijn verzameling gietrestjes hier weer van pas komt, ze passen haast perfect en een druppel secondelijm dicht alles goed af.

d3d05d6c18a63b18a39b7c197a66b694.jpg


De gietresten worden dan met een kniptang weggenomen.

ca802d9b2e19fb7e95b3975ef080f57c.jpg


De cowling wordt vlak geschuurd.

a949bb16ecf57cd79d21cb96de570a8a.jpg


Een nieuw center wordt voorgeboord, dat later met een grotere diameter op maat gebracht wordt.

6be49b51c4268c324c7d12c2487e8b74.jpg


Onder dit grote gat wordt nog een klein gaatje geboord, dat met een scherp mes uitgesneden wordt.

2c9a0172ee22e7f5a8bd9c8693fe28df.jpg


De huidige stand, het gaat aan zo'n drie vliegtuigjes per vijf minuten.
 
Dat begint hier serieus op microchirurgie te lijken, wat een werk !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan